Marki samochodów wykorzystują rzeczywistość rozszerzoną

Strona rzeczywistość rozszerzona przeżywa rozkwit i jest coraz częściej wykorzystywana w przemyśle motoryzacyjnym, aby poprawić wrażenia kierowcy, czyniąc je pełniejszymi i bezpieczniejszymi. Wielu producentów samochodów, takich jak Honda, Mitsubishi i BMW, zintegrowało rzeczywistość rozszerzoną w swoich samochodach, oferując kierowcom najnowocześniejsze funkcje, takie jak nawigacja w czasie rzeczywistym, widok 360 stopni i wyświetlanie ważnych informacji bezpośrednio na przedniej szybie.

1. MBUX i połączona z nim nawigacja

Niemiecka marka samochodowa Mercedes oferuje teraz swoim użytkownikom rozszerzoną rzeczywistość, która zapewnia bardziej wciągające i intuicyjne wrażenia z jazdy. Dzięki systemowi informacyjno-rozrywkowemu o nazwie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) kierowcy mogą uzyskać dostęp do wszelkiego rodzaju informacji związanych z ich jazdą w czasie rzeczywistym. Dostępne na centralnym ekranie deski rozdzielczej i wyświetlane przed nimi, informacje te dotyczą jazdy lub kierunku nawigacji kierowcy. Polecenia głosowe, dotykowe i gesty umożliwiają również bezpośrednią interakcję z tymi informacjami, oferując bardziej praktyczne i spersonalizowane wrażenia z jazdy.

Jeśli chodzi o cenę tej technologii, należy pamiętać, że niemieccy producenci są często kojarzeni z najnowocześniejszą technologią, a to ma wpływ na cenę. System Mercedes MBUX został więc wyceniony na 1400 euro, do czego należy doliczyć dodatkowe 1000 euro, jeśli kierowca chce skorzystać z połączonej nawigacji.

Kontakt

2. Rozszerzona rzeczywistość w SUV-ie Mitsubishi

Na targach motoryzacyjnych w Tokio Mitsubishi zaprezentowało hybrydowego SUV-a o nazwie Mi-Tech. Głównym celem japońskiej firmy jest ostrzeganie przed niebezpieczeństwami poprzez integrację rzeczywistości rozszerzonej z deską rozdzielczą pojazdu. Niezależnie od tego, czy kierowcy znajdą się w środku mgły, czy w dolinie pełnej gejzerów, technologia Mitsubishi może ich ostrzec, zanim jeszcze incydent wpłynie na pojazd. Komunikaty ostrzegawcze pojawiają się w rzeczywistości rozszerzonej na przedniej szybie samochodu, pozwalając kierowcy przetwarzać informacje, jednocześnie nie odrywając wzroku od drogi. Imponujące, prawda?

3. Jaguar Land Rover: panoramiczny widok w rzeczywistości rozszerzonej

Z taką samą wizją jak Mercedes, Jaguar poszedł o krok dalej z rozszerzoną rzeczywistością. Najnowsza koncepcja brytyjskiego producenta opiera się na przezroczystości słupków pojazdu. Daje to kierowcy 360-stopniowy widok, eliminując martwe punkty tworzone przez nadwozie wokół przedniej szyby i słupków bocznych. Wykorzystując kamery zewnętrzne, obrazy w czasie rzeczywistym są wyświetlane na słupkach za pomocą systemu wyświetlania. Funkcja ta jest aktywowana tylko wtedy, gdy kierowca odwróci głowę, włączy jeden z kierunkowskazów lub gdy pieszy ma zamiar przejść przez jezdnię. 

Wkrótce na rynku pojawi się również nowa koncepcja, a mianowicie System przezierny. Opracowany przez zespół naukowców z Uniwersytetu w Porto w Portugalii, pozwala widzieć przez karoserię pojazdu dzięki dynamicznemu wyświetlaczowi head-up. Mijanie ciężarówki staje się łatwiejsze i mniej niebezpieczne, gdy można przez nią widzieć. 

4. BMW i przednia szyba z rozszerzoną rzeczywistością

BMW oferuje nową funkcję wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość wewnątrz samochodu. Nazwana Panoramic Vision, oferuje kierowcom 360-stopniowy widok dzięki kilku kamerom umieszczonym w pojeździe. Obrazy te są następnie wyświetlane na centralnym ekranie deski rozdzielczej, czyniąc jazdę bezpieczniejszą dla kierowców, którzy nie muszą już odwracać wzroku od drogi. Dla większego komfortu, wybrane informacje będą wyświetlane na całej długości przedniej szyby, ze zwiększoną intensywnością światła i kontrastem. 

Aby skorzystać z tej nowej, immersyjnej technologii, będziemy musieli poczekać do 2025 roku, kiedy to na rynku pojawi się 6 nowych modeli samochodów.