Słowniczek rzeczywistości rozszerzonej

Odkryj wszystkie pojęcia i słownictwo używane w świecie rzeczywistości rozszerzonej dzięki temu słowniczkowi AR.

A

ARKit & ARCore

Są to, odpowiednio, platformy do tworzenia aplikacji AR firm Apple i Google. ARKit i ARCore można rozszerzyć o funkcje, które nie są natywnie dostępne w tych frameworkach AR lub które są związane z innymi standardami jakości.

AR Quick Look

AR Quick Look to funkcja dostępna w smartfonach i tabletach firmy Apple, która umożliwia wyświetlanie obiektów w rzeczywistości rozszerzonej. Jest on już dostępny dla witryn e-commerce.

Aktywa

Wszystkie materiały, tekstury i obiekty (2D lub 3D) potrzebne do utworzenia filtra.

B

Beaconing

Markup to technika tworzenia złożonej sceny przy użyciu elementów rozszerzających, wyzwalaczy i innych elementów.

Body Tracking

Jest to rozpoznawanie ruchu ciała użytkownika w celu aktualizacji wyświetlacza zgodnie z punktem widzenia użytkownika. Śledzenie ciała jest dostępne w serwisie Snapchat.

Kontakt

C

Czytnik znaków optycznych

OCR to elektroniczna konwersja obrazów tekstu pisanego odręcznie lub drukowanego na tekst zakodowany maszynowo.

D

Druk

Ten wskaźnik pokazuje, ile razy filtr był oglądany.

F

Fbx

FBX, FilmBox, to popularny format plików 3D, który jest obecnie jednym z głównych formatów wymiany plików 3D używanych przez wiele narzędzi 3D. FBX jest dostępny zarówno w formacie binarnym, jak i ASCII. Format ten został opracowany w celu zapewnienia interoperacyjności między aplikacjami do tworzenia treści cyfrowych. Dostępnych jest wiele narzędzi do konwersji do/z formatu plików FBX.

Filtr

Filtry rzeczywistości rozszerzonej definiuje się jako technologię nakładania wirtualnych elementów za pomocą kamery smartfonu na sieć społecznościową. Filtry dzielą się na różne kategorie, ponieważ umożliwiają zmianę jasności, koloru, a także rozszerzoną rzeczywistość na Instagramie i Facebooku. Termin „Obiektyw” jest używany w odniesieniu do filtrów Snapchat.

G

Gammification

Jest to termin używany do klasyfikowania gier, które do działania wymagają rzeczywistości rozszerzonej. Punktacja w grze AR może polegać na liczeniu punktów, celności lub czasu.

Glb

GLB to binarny format pliku reprezentujący modele 3D zapisane w formacie transmisji GL (glTF). Informacje o modelach 3D, takie jak hierarchia węzłów, kamery, materiały, animacje i siatki, są przedstawiane w formacie binarnym. Pozwala także uniknąć problemu zwiększania rozmiaru plików, który występuje w przypadku glTF. Format plików GLB umożliwia uzyskanie niewielkich rozmiarów plików, szybkie ładowanie, pełne odwzorowanie sceny 3D oraz skalowalność pod kątem przyszłego rozwoju.

Gltf

GlTF (GL Transmission Format) to format plików 3D, który przechowuje informacje o modelu 3D w formacie JSON. Użycie JSON minimalizuje zarówno rozmiar zasobów 3D, jak i przetwarzanie w czasie rzeczywistym wymagane do dekompresji i wykorzystania tych zasobów. GlTF został opracowany przez Khronos Group 3D Formats Working Group i przez swoich twórców określany jest jako JPEG 3D.

I

Inicjator wyrównania

Inicjator wyrównania to wizualny element interfejsu użytkownika, który informuje go, z jakiego punktu widzenia można rozpoznać obiekt i uruchomić śledzenie. Cecha ta może być wykorzystywana w przypadku obiektów trudnych do automatycznego rozpoznania (zwykle obiektów, których tekstura jest niewyraźna lub niepewna).

Immersyjne doświadczenie

Termin ten jest używany w świecie AR do określania doświadczeń, jakie będzie miał użytkownik. Rzeczywistość rozszerzona sprawia, że doświadczenie jest bardziej żywe i zintegrowane z rzeczywistością. Można do tego dodać termin „efekt wow”, który symbolizuje imponującą i wciągającą stronę doświadczenia rzeczywistości rozszerzonej.

Inicjacja automatyczna

Automatyczna inicjalizacja jest trybem domyślnym w większości programów AR dla obrazów i obiektów. Jest to najbardziej naturalne zachowanie dla użytkowników. Po skierowaniu kamery na cel pozycja i orientacja są wykrywane automatycznie. Następnie rozpoczyna się płynne śledzenie celu.

J

JavaScript

Jest to język skryptowy wykorzystywany głównie w interaktywnych stronach internetowych i jako taki stanowi zasadniczą część aplikacji internetowych.

K

Kilobajt

Jednostka miary ilości informacji, używana również do mierzenia pojemności pamięci (symbol KB). Jeden kilobajt jest równy 1024 bajtom.

Konfigurator 3D

Jest to rozpoznawanie ruchu ciała użytkownika w celu aktualizacji wyświetlacza zgodnie z punktem widzenia użytkownika. Śledzenie ciała jest dostępne w serwisie Snapchat.

Kod QR

Kod QR to rodzaj kodu kreskowego składającego się z czarnych modułów ułożonych w kwadrat na białym tle. Układ tych kropek definiuje informacje zawarte w kodzie. W rzeczywistości rozszerzonej służy do przekazywania informacji do smartfona na projekcji efektu rzeczywistości rozszerzonej. Obecnie kod QR można spersonalizować za pomocą różnych kolorów lub wzorów.

L

Lens Studio

Studio soczewek to narzędzie Snapchata służące do tworzenia, publikowania i udostępniania soczewek (filtrów snapchatowych).

M

Megabajt

Jednostka miary ilości informacji, używana także do mierzenia pojemności pamięci (symbol MB).

Model obiektu 3D

Modele 3D obiektów są doskonałym źródłem informacji, które można wykorzystać jako punkt odniesienia do rozpoznawania i śledzenia obiektu w rzeczywistości rozszerzonej. Szeroka gama modeli 3D dostępnych obecnie na rynku obejmuje zarówno dokładne dane CAD/CAM do produkcji, jak i zasoby eksploatacyjne zdefiniowane w FBX glTF i innych.

N

NFT

Technologia NFT to nowa opcja technologiczna dostępna w projekcie open source Jsartoolkit5. Jest to technologia bez znaczników, która umożliwia śledzenie dowolnego (lub prawie dowolnego) obrazu. Technologie bezoznaczeniowe pozwalają na większą swobodę w zastosowaniach rzeczywistości rozszerzonej.

Natychmiastowe śledzenie

Technologia natychmiastowego śledzenia umożliwia aplikacjom rzeczywistości rozszerzonej nakładanie interaktywnych treści cyfrowych na rzeczywiste powierzchnie bez konieczności używania wcześniej zdefiniowanego znacznika w celu uruchomienia doświadczenia rzeczywistości rozszerzonej. Ta pozbawiona markerów rzeczywistość rozszerzona jest możliwa dzięki technologii SLAM (Simultaneous Localization and Mapping).

Nakładka na rzeczywistość rozszerzoną

Nakładanie ma miejsce, gdy formaty takie jak obrazy, wideo lub 3D są nakładane na docelowy obraz lub obiekt.

O

Obj

Pliki OBJ są używane przez aplikację Advanced Visualizer firmy Wavefront do definiowania i przechowywania obiektów geometrycznych. Przesyłanie danych geometrycznych w przód i w tył jest możliwe dzięki plikom OBJ. Format OBJ obsługuje zarówno geometrię wielokątną (punkty, linie, wierzchołki tekstury, powierzchnie), jak i geometrię swobodną (krzywe i powierzchnie).

Occluders

Okludery sprawiają, że efekty AR są bardziej realistyczne, ponieważ ukrywają elementy, które w rzeczywistości byłyby niewidoczne. Są one szczególnie przydatne, gdy obiekty 3D są umieszczane na twarzy osoby.

Objet Cible

Obiekty mogą być wykorzystywane jako cele, które po zidentyfikowaniu przez kamerę uruchamiają doświadczenia AR. Celem jest wcześniej zapisana mapa obiektu. Obiekty docelowe można tworzyć na dwa różne sposoby: obrazy lub modele 3D jako metody wejściowe.

Otwarcie

Jest to wskaźnik określający, ile razy efekt został otwarty.

Obraz docelowy

Obraz docelowy to znany płaski obraz, który po rozpoznaniu przez kamerę smartfona lub inteligentnych okularów wywołuje efekt rozszerzonej rzeczywistości.

Obliczenia przestrzenne

Termin ten definiuje się jako interakcję człowieka z maszyną, w której maszyna zachowuje i manipuluje elementami odnoszącymi się do rzeczywistych obiektów i przestrzeni.

Opakowanie wirtualne

Tym terminem określa się doświadczenie, którego konsument może doświadczyć dzięki rzeczywistości rozszerzonej. Polega ona na tworzeniu animacji rzeczywistości rozszerzonej poprzez rozpoznawanie i śledzenie obrazu pojawiającego się na opakowaniu.

P

Podziel się

Jest to liczba przypadków użycia filtra, a następnie wysłania go do użytkowników w sieciach społecznościowych.

Przechwytywanie

Wskaźnik zliczający, ile razy ktoś zrobił zdjęcie z filtrem.

+ 1 MILLIARD
D'impressions générées
+ 500 FILTRES
Créés pour des Marques
+ 40 MILLIONS
De partage dans des Stories

R

Rzeczywistość wspomagana

Rzeczywistość wspomagana to nieimmersyjna reprezentacja różnych elementów (np. tekstu, diagramów, obrazów, prostych filmów). Uważana za doświadczenie z zakresu rzeczywistości rozszerzonej, AR jest często dostarczana za pomocą sprzętu noszonego na ciele i jest wykorzystywana do zwiększania świadomości osobistej w określonych sytuacjach lub scenach.

Rzeczywistość rozszerzona

Technologia wykorzystująca oprogramowanie do nakładania różnych form treści cyfrowych – takich jak filmy wideo, zdjęcia, modele 3D i inne – na rzeczywiste środowisko, wcześniej zdefiniowane obrazy lub obiekty. Rzeczywistość rozszerzoną uzyskuje się dzięki wykorzystaniu kamery i czujników urządzenia.

Rzeczywistość Wirtualna

Rzeczywistość wirtualna to zbiór doświadczeń wirtualnych nazywanych immersyjnymi. Jest to możliwe dzięki treściom dostępnym w świecie rzeczywistym, treściom cyfrowym lub obu tym elementom jednocześnie. Takie doświadczenia są nadal możliwe tylko z zestawem słuchawkowym VR lub podobnym akcesorium.

Rozpoznawanie scen.

Silnik rozpoznawania obiektów jest używany do rozpoznawania i śledzenia struktur większych niż obiekty wielkości stołu. Znajduje to odzwierciedlenie w nazwie rozpoznawania scen. Funkcja ta jest idealna do zastosowań w rzeczywistości rozszerzonej, w których celem są pomieszczenia, fasady budynków i place.

Rozpoznawanie i śledzenie obiektów

Funkcja ta umożliwia rozpoznawanie i śledzenie dowolnych obiektów na potrzeby rzeczywistości rozszerzonej. Rozpoznawanie i śledzenie obiektów umożliwia użytkownikom wykrywanie obiektów i całych scen, które zostały wcześniej zdefiniowane. Rozpoznawanie jest optymalne dla obiektów, które mają ograniczoną liczbę zmiennych/dynamicznych części.

Rozpoznawanie i śledzenie obrazu celu

Funkcja ta rozpoznaje i śledzi znane obrazy (pojedyncze lub wielokrotne), aby wywołać doświadczenia związane z rzeczywistością rozszerzoną. Odpowiednie obrazy można znaleźć na opakowaniach produktów, w książkach, czasopismach, na zewnątrz budynków, na obrazach i innych obiektach 2D. Proces ten można wykorzystać na przykład do tworzenia opakowań, w których można się zanurzyć.

Rzeczywistość mieszana

Rzeczywistość mieszana to innowacyjna technologia, która łączy świat rzeczywisty i wirtualny, tworząc interaktywne i wciągające doświadczenia. Łączy ona elementy rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, oferując znacznie szersze spektrum doświadczeń. Za pomocą specjalnych urządzeń, takich jak okulary lub zestawy słuchawkowe do rzeczywistości mieszanej, użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z wirtualnymi obiektami i umieszczać je w swoim rzeczywistym środowisku. Rzeczywistość mieszana wzbogaca nasze postrzeganie rzeczywistości poprzez nakładanie elementów cyfrowych (overlay) na nasze pole widzenia. Technologia ta ma szeroki zakres zastosowań w dziedzinie edukacji, rozrywki, architektury i medycyny. Poprzez integrację wirtualnych obiektów z naszym rzeczywistym środowiskiem, rzeczywistość mieszana otwiera nowe możliwości interakcji i eksploracji, oferując ekscytujące i innowacyjne doświadczenia.

S

Śledzenie

W celu zakotwiczenia treści w rzeczywistości rozszerzonej urządzenie musi „rozumieć i śledzić” położenie określonego obiektu w świecie rzeczywistym. Proces ten jest powszechnie określany mianem „śledzenia”. W idealnym przypadku śledzenie odbywa się w czasie rzeczywistym (co najmniej co 33 ms), dzięki czemu obiekt jest śledzony z dużą dokładnością. Obecnie dostępnych jest wiele urządzeń śledzących, które śledzą twarz, dłonie, palce, obrazy lub obiekty.

Slam

Jest to skrót od angielskiej nazwy Simultaneous Localization and Mapping technology (technologia jednoczesnej lokalizacji i mapowania). SLAM to technologia wykorzystywana w komputerowych urządzeniach wizyjnych/smartfonach do odbierania informacji wizualnych ze świata rzeczywistego (zwykle w postaci śledzonych punktów). Następnie urządzenia wykorzystują te dane wizualne do zrozumienia otoczenia i adaptacyjnego współdziałania z nim.

Snap Camera

Jest to oprogramowanie proponowane przez Snapchat, które umożliwia korzystanie z filtrów aplikacji za pomocą kamery internetowej komputera. Oprogramowanie nie wymaga żadnej rejestracji i pozwala każdemu cieszyć się filtrami Snapchata. Snap Camera współpracuje również z oprogramowaniem do transmisji strumieniowej, takim jak Twitch.

SDK

Software Development Kit, w skrócie SDK, to zestaw narzędzi i informacji, które ułatwiają lub umożliwiają programistom tworzenie programów w określonym języku programowania, na określoną platformę docelową lub do określonego zastosowania.

Spark AR

Narzędzie Facebooka do tworzenia filtrów rzeczywistości rozszerzonej dla Instagrama i Facebooka.

Spark AR Hub

Platforma do zarządzania publikacją filtrów Instagram i Facebook oraz analizowania wskaźników filtrów.

Śledzenie głowy

Jest to rozpoznawanie ruchu głowy użytkownika w celu aktualizacji wyświetlacza zgodnie z punktem widzenia użytkownika.

Skala świata rzeczywistego

Zaletą skali rzeczywistej jest możliwość tworzenia augmentów o spójnej skali, która będzie zachowana podczas stosowania na różnych obiektach.

Śledzenie oczu

Rozpoznawanie ruchów gałek ocznych w celu zintegrowania działania lub zmiany w filtrowanej scenie.

Śledzenie położenia

Software Development Kit, w skrócie SDK, to zestaw narzędzi i informacji, które ułatwiają lub umożliwiają programistom tworzenie programów w określonym języku programowania, na określoną platformę docelową lub do określonego zastosowania.

T

Target

Obraz docelowy i powiązane z nim dane są wykorzystywane przez urządzenie śledzące do rozpoznawania obrazu.

Texture

Tekstura to obraz określający wygląd obiektu używany w filtrze.

Tylna szyba

Okulary do rzeczywistości rozszerzonej są na razie zarezerwowane do zastosowań profesjonalnych. Ich cena jest wciąż zbyt wysoka, by mogły być dostępne dla osób prywatnych, ale wraz z rozwojem technologii okulary AR mogą być wkrótce ogólnodostępne.

U

Urządzenie

Jest to urządzenie, które pokazuje efekt. W przypadku filtrów w sieciach społecznościowych jest to na przykład ekran telefonu lub tabletu.

Uznanie

Rozpoznawanie opisuje proces lokalizowania obrazu lub obiektu w wizjerze aparatu. Do celów rzeczywistości rozszerzonej nie wystarczy identyfikacja obiektu lub jego ramki. Należy również dokładnie wykryć położenie i orientację obiektu. Rozpoznanie służy jako punkt wyjścia do śledzenia obiektu w czasie rzeczywistym.

W

Wirtualne przymierzanie

Jest to wirtualne doświadczenie, jakie użytkownik Internetu może przeżyć na stronie komercyjnej. Dzięki rzeczywistości rozszerzonej mogą oni wypróbować produkty bezpośrednio w domu, korzystając ze swojego smartfona lub tabletu.

Wykrywanie

Odnosi się do rozpoznawania twarzy lub określonego elementu w rzeczywistym otoczeniu za pomocą kamery smartfonu lub tabletu.

Z

Zestaw słuchawkowy do wirtualnej rzeczywistości

Zestaw słuchawkowy wirtualnej rzeczywistości to urządzenie immersyjne (z mikroprocesorem), które pozwala użytkownikowi zanurzyć się w wirtualnych doświadczeniach w porywający sposób. Jest on przeznaczony do noszenia na głowie i zapewnia wizualny i dźwiękowy interfejs dla głębszej interakcji z wirtualnymi światami. Zestawy słuchawkowe rzeczywistości wirtualnej są wyposażone w ekrany o wysokiej rozdzielczości i czujniki żyroskopowe, które tworzą trójwymiarową percepcję wirtualnego środowiska. Dzięki tym urządzeniom użytkownicy mogą odkrywać środowiska i światy, grać w interaktywne gry, oglądać filmy 360 stopni, a nawet uczestniczyć w szkoleniach lub doświadczeniach projektowych. Zestawy słuchawkowe rzeczywistości wirtualnej oferują wciągające i interesujące doświadczenia, zmieniając sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z cyfrowym światem.

Akronimy

AR : Rzeczywistość rozszerzona

VR : Wirtualna rzeczywistość

XR : Rzeczywistość rozszerzona

SDK : Zestaw do tworzenia oprogramowania

OBJ : Pliki obiektów

FBX : FilmBox

USDZ : Uniwersalny opis sceny ZIP

GLTF : Format transmisji GL

SLAM : Technologia jednoczesnej lokalizacji i mapowania

CAD : Komputerowe wspomaganie projektowania

FAO : Komputerowe wspomaganie produkcji

OCR : Optyczny czytnik znaków

NFT : Śledzenie cech naturalnych

Ko : Kilobajt

Mo : Megabajt

Logo-subway-client
yves-saint-laurent-logo
WIX
logo de l'ufc
Ford-logo-client
subway-logo-client
logo mac do
logo-pizza-hut-min
Logo-starbuckes-client
logo haagen dazs
logo-client-filtre-reseau-sociaux-nespresso
logo toyota client
logo kleenex couleur
logo dkny
logo de netflix - client de Filter Maker
logo des galeries lafayette