W jaki sposób sieć 5G zrewolucjonizuje wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej?
Rzeczywistość rozszerzona prawdopodobnie ulegnie znacznej zmianie, gdy tylko 5G pojawi się w naszych smartfonach. Technologia ta, która obecnie działa na zasadzie 4G, będzie tracić na znaczeniu w wyniku postępu, jaki zapowiada 5G. Te dwie technologie, obecne w coraz większej liczbie sektorów działalności, mogą mieć wpływ na codzienne życie każdego człowieka.
Nowa aktualizacja 5G
Sieć 5G będzie charakteryzować się bardzo dużą szybkością, 10-krotnie większą niż 4G, i zasadniczo umożliwi stabilne połączenia. Ponadto, dzięki poprawie opóźnień (czas potrzebny na przesłanie danych ze źródła do odbiorcy), interakcje zdalne będą odbywać się niemal w czasie rzeczywistym. Doświadczenia AR i VR będą zatem coraz bardziej płynne w bardzo szybkich sieciach komórkowych.
Kontakt
Technologia 5G dla rzeczywistości rozszerzonej
Sieć 5G będzie zatem korzystna dla różnych usług rzeczywistości rozszerzonej:
Marketing
Coraz więcej firm wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną, aby zwiększyć swoją widoczność. Tak jest w przypadku aplikacji Ikea Place, która zaproponowała wciągający katalog, zastępujący słynny katalog papierowy. Ta opcja obniża jednak jakość oglądania produktów, ale wraz z rozwojem technologii 5G będzie można rozwiązać problem braku widoczności, gdy dana osoba nie jest podłączona do sieci Wi-Fi. Takie zanurzenie wymaga bowiem ważnych transferów danych, które mogą być zbyt duże w przypadku sieci 4G, ale nie w przypadku sieci 5G.
Zdalna interwencja
Niektóre początkujące firmy wykorzystują postępy w rozwoju sieci 5G do pracy nad systemem zdalnej pomocy w przypadku awarii sprzętu. Ich celem jest opracowanie interfejsu wideo łączącego konserwatora z klientem za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu. Sukces tego projektu opiera się zasadniczo na zasadzie zestawiania elementów w otoczeniu człowieka, a także na sterowaniu zdalnymi gestami w odpowiednim czasie i miejscu. Jest to obiecująca perspektywa dzięki sieci 5G, która sprzyja płynności wymiany danych i ich rozdzielczości.
Turystyka
Głównie biura podróży, hotele, linie lotnicze i ośrodki kulturalne wykorzystują komercyjne zalety technologii AR, aby zapewnić swoim użytkownikom możliwość korzystania z wciągających doświadczeń za pośrednictwem połączenia Wi-Fi. Przykład wirtualne wycieczki dla muzeów jest doskonałym przykładem. Rzeczywiście, dzięki zdjęciom 360°. Oferują one zwiedzającym możliwość oglądania wszystkich swoich dzieł w 3D za pośrednictwem sieci Wi-Fi, podążając przy tym ścieżką wyznaczoną przez pracowników muzeum. Jednak dzięki sieci 5G użytkownik będzie mógł wykorzystać tę prędkość do przesyłania filmów w rozdzielczości 8K bez spowolnień nawet z dala od domu.
Szkolenie
W tym sektorze działalności rozpowszechnianie danych na kasku w rzeczywistości rozszerzonej będzie ułatwione dzięki pojawieniu się sieci 5G i połączonej z nią chmury. Nie będzie potrzeby tworzenia specjalnej przestrzeni szkoleniowej. Niektóre firmy testowały już ten rodzaj nauki, np. koncern elektroniczny Thales, który podłączył zestaw słuchawkowy za pomocą kabla do stacji roboczej. Dlatego też szkolenie odbywa się poprzez wciągający samouczek naprawy obiektów. Dzięki temu szkolenia będą mogły odbywać się zarówno w pomieszczeniach, jak i na świeżym powietrzu, co pozwoli na dematerializację, interaktywność i przede wszystkim większą swobodę w sektorze nauki.
Przemysł
Sektor ten bardzo chętnie korzysta z tego rodzaju technologii, zwłaszcza w związku z pojawieniem się 5G w rzeczywistości rozszerzonej, która umożliwi technikom sprawdzenie np. stanu pracy urządzenia. Jest to możliwe dzięki szybkiemu przetwarzaniu danych. Zdalne sterowanie będzie więc możliwe dzięki szybkości i jakości oferowanej przez 5G.
Jak powiedział Sylvain Fabre, dyrektor ds. badań w Gartner Oczekuje się, że wdrożenie w sklepach technologii 5G oraz AR i VR zmieni nie tylko doświadczenia klientów, ale także cały sposób, w jaki marki zarządzają cyklem życia produktu. 5G może zoptymalizować zarządzanie magazynem, usprawnić analizę ruchu w sklepach lub umożliwić korzystanie z beaconów, które mogą komunikować się ze smartfonami klientów.