Rzeczywistość rozszerzona wkracza do naszego codziennego życia

W miarę jak rzeczywistość rozszerzona zaczyna się coraz bardziej rozwijać, wiele sektorów korzysta z tej nowej technologii, aby zintegrować ją z naszym codziennym życiem. Handel, medycyna, kultura, edukacja i gry wideo czerpią korzyści z rzeczywistości rozszerzonej.

Rozszerzona rzeczywistość w codziennym życiu

Od lat 90. ubiegłego wieku pojawiła się nowa technologia: rzeczywistość rozszerzona (augmented reality).
Jej zasada: zanurzenie użytkownika w immersyjnym doświadczeniu poprzez nałożenie treści cyfrowych na świat rzeczywisty. Coraz więcej osób korzysta z rzeczywistości rozszerzonej w codziennym życiu, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Ogólnie rzecz biorąc, rzeczywistość rozszerzona jest wykorzystywana głównie w smartfonach. To właśnie ona pozwala na przykład zmierzyć wymiary mebla lub pokoju dzięki funkcji „measure” w systemie IOS, ale także wyświetlić plan podróży, a nawet znaleźć lokalizację samochodu dzięki tylnej kamerze smartfona.
W przypadku bardziej zaawansowanych badań niektóre aplikacje są poświęcone temu zagadnieniu, na przykład Slice udostępnia wirtualny wzór w kształcie pizzy, umożliwiając pokrojenie dokładnie takiej liczby plasterków, jaką wybrał użytkownik. Inne platformy, takie jak Ikea Place, umożliwiają dekorowanie otoczenia i wizualizację przyszłych zakupów w domu. Jednak aplikacje takie jak Skyview, które są bardziej zorientowane na astronomię, umożliwiają również identyfikację gwiazd i gwiazdozbiorów za pomocą smartfona.

realite-augmentee-lunette

Rzeczywistość rozszerzona może jednak liczyć również na wsparcie sportowców i osób zajmujących się konserwacją. To właśnie przez okulary rzeczywistość rozszerzona stała się dla nich oczywista. Narzędzie, które pozwala im mieć wolne ręce, a jednocześnie uzyskać informacje o wysiłku fizycznym i krokach, jakie należy podjąć w związku z danym urządzeniem. Prawdziwy atut technologiczny, który daje im możliwość robienia kilku rzeczy w tym samym czasie: analizowania swoich danych i wdrażania tego, co zostało ogłoszone.

Kontakt

Rozszerzona rzeczywistość w dziedzinie kultury, edukacji i środowiska

Rzeczywistość rozszerzona jest zatem korzystna dla całego społeczeństwa, ponieważ jest obecna w życiu codziennym. Niemniej jednak rzeczywistość rozszerzona oddziałuje także na istotne pojęcia, takie jak kultura, edukacja czy środowisko. Różne sektory chciały kontynuować edukację i działać w inny sposób.

Rzeczywiście, to właśnie w dziedzinie kultury rzeczywistość rozszerzona znalazła swoje miejsce. Niektóre muzea międzynarodowe, takie jak MET, Musée d’Orsay czy Muzeum Olimpijskie, zorganizowały wirtualne wycieczki po określonych eksponatach i zwierzętach, korzystając z systemu rozpoznawania obrazu, który za pomocą kamery wykrywa zabytek, a następnie wyświetla na ekranie jego dokładny opis.

Zasada ta jest również dostępna na stronie Sztuka i kultura opracowana przez Google, która umożliwia użytkownikom wizualizację niektórych prehistorycznych zwierząt w 3D. Realistyczna interakcja wizualna umożliwiająca pozyskanie większej liczby subskrybentów.

Te wirtualne wycieczki mają także pozytywny wpływ na ekologię, ponieważ – jak zauważa Muzeum Graceland w Memphis – wielu zwiedzających nie ma do nich dostępu ze względu na odległość geograficzną. Dlatego też liczy na to, że dostępność tego systemu przyciągnie więcej zagranicznych turystów. Rozwiązanie to jest korzystne dla rentowności muzeum, ale także dla środowiska, ponieważ zmniejsza liczbę przejazdów, a tym samym zanieczyszczeń. Należy również zauważyć, że coraz więcej imprez odbywa się wirtualnie, co przyczynia się do tej zmiany.

Rzeczywistość rozszerzona jest także wykorzystywana do celów edukacyjnych, ponieważ niektóre podręczniki stały się cyfrowe i współdziałają ze smartfonem, dostarczając treści multimedialnych. Prasa i media również korzystają z tego systemu, ale za pomocą kodu QR wyświetlającego dodatkowe informacje lub pokazującego obiekty 3D związane z napisanym artykułem.

Możliwości rozszerzonej rzeczywistości dla rozwoju biznesu i marketingu cyfrowego niektórych sklepów

Rzeczywistość rozszerzoną wykorzystuje się także ze względu na jej liczne możliwości, dzięki czemu można ją dostosować i spersonalizować zgodnie z życzeniami każdej osoby. To właśnie zrozumiały firmy. Różne marki wykorzystują to narzędzie do promowania swoich produktów, zachęcając w ten sposób konsumentów do zakupu. Narzędzie marketingowe cenione za swoją jakość handlową.

Wśród różnych usług oferowanych przez rzeczywistość rozszerzoną można wymienić te, z których korzystają firmy:

Wirtualne dopasowanie  Wiele dużych sieci, takich jak h&m, asos, l’oréal i optic 2000, zaoferowało swoim użytkownikom możliwość przetestowania swoich produktów bezpośrednio na sobie.

Assgard-mockup

Wizualizacja produktów w rzeczywistości rozszerzonej w środowisku użytkownika: dzięki aplikacji Ikea Place każdy klient może teraz wypróbować interesujące go modele w swojej kabinie i dostosować je do wybranego koloru i rozmiaru.

Interakcja z klientem Sklepy z zabawkami są największymi użytkownikami katalogów 3D. Wyświetlają i animują niektóre ze swoich produktów dla dzieci, aby stworzyć więź ze swoimi klientami.

Wsparcie przemysłowe Rzeczywistość rozszerzona: niektórzy producenci, tacy jak BMW, zapewniają swoim pracownikom gogle rzeczywistości rozszerzonej, umożliwiając im na przykład uzyskanie pomocy na temat kroków, które należy wykonać podczas produkcji części. Jest to cenna pomoc, która okazała się skuteczna i jest obecnie wykorzystywana w innych obszarach.

Z marketingowego punktu widzenia rzeczywistość rozszerzona stała się również użyteczna dla marek, które wykorzystują ją z dobrym skutkiem:

Marketing immersyjny w celach informacyjnych Podobnie jak muzea, niektóre marki luksusowe i jubilerskie stworzyły w swoich salonach otwartą przestrzeń poświęconą udostępnianiu informacji o etapach projektowania przedmiotu. Może to również dotyczyć butelek wina, które mają na etykietach kod QR wskazujący ich skład i posiadłość, w której butelka została wyprodukowana.

Merchandising w rzeczywistości rozszerzonej To właśnie zaproponowała niedawno firma Nike, wprowadzając zasadę połączonego lustra, która umożliwiła odwiedzającym przymierzanie butów bez ich faktycznego przymierzania.

Marketing promocyjny Na przykład w przypadku konkursu organizowanego przez niektóre firmy wykorzystujące rozpoznawanie obrazu, gdy tylko produkt zostanie zeskanowany. Często robią to marki napojów gazowanych lub ciastek, aby uzyskać maksymalną ekspozycję.

Wciągające doświadczenie w grach wideo

Gry w rzeczywistości rozszerzonej to oczywiście aspekt rzeczywistości rozszerzonej, którego nie należy pomijać. Zabawny zasób wypracowany przez wiele aplikacji. To właśnie dzięki aplikacji Pokemon Go rzeczywistość rozszerzona stała się popularna. Użytkownicy mogli łapać swoje ulubione Pokémony w ich otoczeniu, a następnie polować na nie w najbardziej mitycznych miejscach w swoich miastach. 

Niedawno firma Nintendo wzbudziła zainteresowanie wprowadzeniem na rynek gry Mario kart. Ta nowa wersja, na którą z niecierpliwością czekali fani gry, przeniesie ich prosto na tor gokartowy, na którym rozgrywane są wyścigi.

Należało wdrożyć różne zasady gry, zarówno biorąc świat użytkownika, jak i dostosowując go do postaci w grze.

Postępy w medycynie

Dzięki bogatemu postępowi technologicznemu i badaniom wielu inżynierów. Rzeczywistość rozszerzona wkracza także do sektora medycznego. W ciągu kilku lat niektórzy chirurdzy będą kierowani przez wirtualne elementy nałożone na ciało pacjenta. Jednak pewien francuski osiemdziesięciolatek był już operowany przez chirurga wyposażonego w zestaw słuchawkowy rzeczywistości rozszerzonej. Udana operacja umożliwiła lekarzowi wirtualne nałożenie na siebie skanów pacjentki podczas operacji i zobaczenie dokładnej lokalizacji stawu bezpośrednio na jej ciele za pomocą markera. Informacje te mówią mu na przykład, gdzie dokładnie powinien wykonać nacięcie.

Ponadto, rzeczywistość rozszerzona ma zrewolucjonizować soczewki optyczne dzięki Projekt Mojo. To efekt współpracy byłego pracownika firm Google i Apple, który pierwotnie był przeznaczony dla osób niedowidzących, ale w najbliższych latach zostanie wprowadzony do powszechnej sprzedaży. W soczewkach tych zostanie zintegrowany ekran o rozdzielczości 14 000 pikseli, który będzie w stanie wyświetlać elementy rzeczywistości rozszerzonej w niezwykle wyraźny sposób i sterować interfejsem, podobnie jak w Google Glass.

Od edukacji, przez gry wideo, po handel i marketing. Rzeczywistość rozszerzona staje się coraz bardziej częścią naszego codziennego życia i jest wykorzystywana w wielu sektorach. Technologia, która prawdopodobnie rozwinie się jeszcze bardziej wraz z pojawieniem się sieci 5G, a także z rozwojem rynku rzeczywistości rozszerzonej.