Aby zrozumieć koncepcję Web3, musimy najpierw zdefiniować Web1 i Web2. Rzeczywiście, wszystkie te terminy są ze sobą powiązane i wykazują pewną ewolucję.
Co to jest web1?
Web1 to portal informacyjny, który umożliwia użytkownikom otrzymywanie informacji bez możliwości wchodzenia z nimi w interakcję. Oznacza to, że można jedynie czytać treści publikowane na stronie internetowej bez możliwości współtworzenia i wymiany z treścią i użytkownikami. Web1 nazywany jest również „statyczną siecią”, która umożliwia jedynie dystrybucję informacji i jest jednokierunkowa.
Co to jest web2?
Web2 jest udoskonaleniem Web1, ponieważ oprócz możliwości konsultowania informacji, internauci mogą również uczestniczyć, wnosić i dzielić się informacjami. Bardzo konkretnym przykładem są sieci społecznościowe, które pozwalają użytkownikom na zamieszczanie postów i komunikowanie się z innymi w Internecie. Internet pod rządami Web2 jest bardziej nastawiony na tworzenie treści przez użytkowników i dla użytkowników. Ta generacja sieci nazywana jest również siecią partycypacyjną, co pokazuje różnicę z Web2.
Co to jest web3?
Web3 to nowa generacja Internetu, która będzie oparta na zanurzeniu i decentralizacji danych. Jest to najnowsza generacja aplikacji i usług internetowych, która jest również nazywana „zdecentralizowaną siecią”. Uważano, że realizacja Web3 naprawi niedociągnięcia Web1 i Web2, które skupiały całą kontrolę nad internetem w rękach kilku firm. To sprawiło, że użytkownicy stali się bardzo ostrożni, ponieważ ich dane i prywatność są przechowywane i wykorzystywane później. 3D będzie sercem grafiki Web3, ponieważ będzie ona skupiona na wirtualnym środowisku. Dwa najważniejsze filary Web3 to NFT i metavers. Te dwie technologie pozwolą na bardzo wiele, szczególnie dla marek, które chcą komunikować się za pomocą oryginalnych i immersyjnych treści.
The Sandbox
Web3: Co to jest metawersja?
Metaverse to wirtualne uniwersum, w którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze środowiskiem i innymi użytkownikami. Może być w wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości i zanurzy użytkowników w świetnym immersyjnym doświadczeniu.
Web3: Czym jest NFT?
NFT (non-fungible tokens) to wirtualne przedmioty, które można kupić na blockchainie. Kupując NFT, stajesz się jego jedynym właścicielem, otrzymując certyfikat autentyczności. Nie można go zmienić, dopasować ani ukraść dzięki kryptografii, która sprawia, że blockchain jest unikalny. W skrócie NFT posiada unikalny identyfikator, twórcę i treść.
Web3: Czym jest NFT?
NFT (non-fungible tokens) to wirtualne przedmioty, które można kupić na blockchainie. Kupując NFT, stajesz się jego jedynym właścicielem, otrzymując certyfikat autentyczności. Nie można go zmienić, dopasować ani ukraść dzięki kryptografii, która sprawia, że blockchain jest unikalny. W skrócie NFT posiada unikalny identyfikator, twórcę i treść.
Często Zadawane Pytania
Jaka jest różnica między Web2 a Web3?
Web2 umożliwia użytkownikom tworzenie i interakcję z treściami oferowanymi w Internecie. Web3 pozwala na połączenie wiedzy i dostosowanie treści do użytkowników końcowych.
Jakie firmy pracują w Web3?
Jest wiele firm inwestujących i uczestniczących w Web3. Rzeczywiście, możemy wspomnieć Sandbox która oferuje trójwymiarowe, pikselowe metaverse, w którym użytkownicy mogą stworzyć swoje własne uniwersum. Po stronie NFT, OpenSea jest rynkiem sprzedaży i kupna NFT.
Jaka jest różnica między NFT a kryptowalutami?
Najprościej mówiąc, kryptowaluta to wirtualna waluta, dzięki której można coś kupić i wymienić. NFT to wirtualna treść (obraz, obiekt 3D, muzyka itp…), którą można kupić za pomocą krypto-waluty.
Jaka jest korzyść dla marki z zaangażowania się w Web3?
Dla marek konieczne jest inwestowanie w Web3, ponieważ jest to internet przyszłości. W istocie, aby nadal docierać do swoich odbiorców, muszą one pozycjonować się w miejscach, które są przez nich często odwiedzane. Tak więc, ponieważ Web3 stanie się głównym nurtem, konsumenci będą bardzo obecni na nim i przyjmą tę nową generację internetu.
Jak stworzyć NFT?
Tworzenie NFT polega na tworzeniu wirtualnych treści. Możesz stworzyć NFT jako obraz PNG lub jako obiekt 3D. W ten sposób można sprzedawać NFT po prostu bez żadnych specjalnych umiejętności. Po stworzeniu NFT musisz wybrać rynek, na którym będziesz go sprzedawać, oraz portfel, w którym będziesz przechowywać kryptowalutę i sprzedawać jej zawartość.