Sztuka i rzeczywistość rozszerzona: obiecujący duet
Rzeczywistość rozszerzona pojawiła się w świecie sztuki około lat 70. Ten nowy wymiar stanowił wyzwanie dla procesu twórczego artystów, ale także dla wizji publiczności. W ten sposób cały ekosystem artystyczny uczył się i ewoluował krok po kroku wraz z technologią cyfrową. Ta nowa era naprawdę pozwala artystom wcielać w życie ich dzieła, nadając im odpowiednie „zachowanie”. Sztuka nie jest już czymś stałym, jak kiedyś, ale staje się porównywalna z procesem, czymś, co samo wprawia się w ruch. Ale w jaki sposób cyfryzacja przejawia się w sztuce i jak te dwa byty uzupełniają się wzajemnie? Powiemy Ci więcej!
Animowanie plakatów za pomocą rzeczywistości rozszerzonej
Rigved Sathe jest amerykańskim projektantem graficznym specjalizującym się w brandingu, przestrzeni technologicznej i Internecie. Ostatnio stworzył plakaty wyjaśniające podstawowe zasady projektowania. Jednym ze sposobów, w jaki tego dokonał, jest wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej.
Zbiór 6 plakatów podkreślających koncepcje projektowania graficznego: prostotę, jedność, proporcję, nacisk, rytm i równowagę. Aby animować te plakaty i nadać im większą siłę oddziaływania, a jednocześnie wyjaśnić każdą koncepcję, wystarczy wziąć do ręki smartfon. Plakaty, kształty i kolory ożywają pod okiem kamery. Idealne połączenie, aby jak najlepiej wykorzystaćopracowanie identyfikacji graficznej i wizualnej poprzez wprowadzenie plakatów w życie.
Kontakt
Korzystanie z aplikacji i świat gier wideo z Fortnite
Firma Sztuka ostra wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną, aby umożliwić współczesnym artystom „przełożenie ich wizji twórczej na wiele mediów cyfrowych”, a mianowicie rzeczywistość rozszerzoną, wirtualną i mieszaną. Aby to osiągnąć, Acute Art stosuje jego zastosowanie zlikwidowanie przepaści między światem wirtualnym a rzeczywistym.
Najnowsza współpraca z Kaws Amerykański artysta i projektant znany na całym świecie ze swoich pop-artowych obrazów, rzeźb i zabawek łączy wystawy rzeczywiste i wirtualne. Prace artysty były wystawiane m.in. na wystawie Galeria Serpentine londyńskiej galerii sztuki, od stycznia do lutego 2022 r., na wystawie Nowa beletrystyka. Zaprezentowano prace oparte zarówno na rzeczywistości fizycznej, jak i rozszerzonej. Zwiedzający mogli następnie skorzystać z aplikacji opracowanej przez Acute Art, aby ożywić wystawę. Z aplikacji można korzystać na całym świecie, dzięki czemu wystawa jest dostępna dla szerokiego grona odbiorców. Prace można było również udostępniać na portalach społecznościowych – to dodatkowa okazja, by wystawa stała się widoczna na całym świecie.
Z drugiej strony, wystawa sztuki została włączona do gry Fortnite. Jest to pierwsze w historii doświadczenie sztuki współczesnej osadzone w świecie gier wideo. Wystawa New Fiction jest zatem prowadzona przez grę online, w tym przypadku przez platformę Fortnite zarządzaną przez Epic Games. To nowe doświadczenie pozwala na zwielokrotnienie kanałów dystrybucji, w szczególności poprzez wejście do wirtualnego świata graczy Fortnite, czyli ponad 400 milionów kont graczy. Fakt zintegrowania jednego uniwersum z drugim, w tym przypadku sztuki współczesnej z grami wideo, pozwala osobom niezaznajomionym ze światem sztuki odkryć nowe uniwersum, pozostając jednocześnie w uniwersum, w którym czują się dobrze.
Palais Garnier - wystawa poświęcona rzeczywistości rozszerzonej
Grand Palais w czerwcu 2021 r. zorganizuje wystawę poświęconą rzeczywistości rozszerzonej. Wystawiono 5 prac w technologii AR autorstwa międzynarodowych artystów (Mélanie Courtinat, Lauren Moffatt, Mélodie Mousset, Manuel Rossner i Theo Triantafyllidis), a dwie szkoły (GOBELIN – école de l’image, l’ECAL) zaprezentowały prace swoich uczniów.
Wystarczy, że odwiedzający ściągną aplikacja „Palais Augmentée”. na swoich smartfonach, aby zobaczyć, jak pojawiają się prace. Różne kreacje miały skłonić zwiedzających do zastanowienia się nad sztuką, miejscem technologii, sposobem jej wykorzystania, miejscem człowieka, różnymi istniejącymi światami wirtualnymi i sposobami ich tworzenia; była to okazja dla artystów do wyrażenia swojego postrzegania rzeczywistości poprzez rzeczywistość rozszerzoną, a dla zwiedzających do odkrycia i zanurzenia się w ich wszechświecie.
Dzieła, które wchodzą ze sobą w interakcję i rzeczywistość rozszerzona
Strona galeria 1111 w Lyonie wystawa prac Yacine’a do 11 marca 2022 r. Aït Kaci, pionierka w dziedzinie sztuki cyfrowej. Jest on przede wszystkim twórcą sylwetki Elyxa, bardzo prostej postaci, którą można znaleźć w prawdziwych krajobrazach. Ta stworzona w 2011 roku postać od 2015 roku stała się gwiazdą sieci społecznościowych, a nawet została cyfrowym ambasadorem Organizacji Narodów Zjednoczonych!
Na tej wystawie zwiedzający znajdą portrety Elyx w dialogu z dziełami Andy’ego Warhola. Aby uzupełnić tę fizyczną wystawę, zaproponowano jej wirtualną wersję. Umożliwia on zwiedzającym poruszanie się po wystawie za pomocą komputera, smartfona lub zestawu słuchawkowego do wirtualnej rzeczywistości – to sposób na poznanie wystawianych dzieł z nowej perspektywy.
Wyniki zadowalające
Według badania przeprowadzonego przez Galeria Sztuki Ontario (AGO) Przeprowadzone w Kanadzie badania wykazały, że odwiedzający spędzają 2,31 sekundy przed tzw. utworem klasycznym. Po wprowadzeniu aplikacja rzeczywistości rozszerzonej, Czas poświęcany każdej pracy wzrósł, co świadczy o rosnącej popularności sztuki cyfrowej wśród publiczności. Publiczność będzie spędzać więcej czasu przed dziełem, aby przemyśleć je w nowy sposób. Doświadczenie rzeczywistości rozszerzonej oferuje nową wizję zarówno artystom, jak i publiczności. W szczególności można pomyśleć o tym, że między dziełem a zwiedzającym nawiązuje się pewien dialog. Takie podejście do odkrywania, które jest bardziej zabawne i atrakcyjne, pozwala na wprowadzenie do pracy własnej wizji i subiektywizmu: to także dobry sposób na pobudzenie wyobraźni.
NFT: przyszłość sztuki?
Sztuka cyfrowa i NFTs są obecnie gorącym tematem: „Sztuka oparta na NFT ma szansę stać się kolejną prawdziwie przełomową siłą na rynku sztuki” – mówi Noah Davis, specjalista w dziedzinie sztuki współczesnej i powojennej. Rzeczywiście, coraz więcej zakupów dzieł sztuki jest dokonywanych w NFT. Zakup w NFT („niewymienialne tokeny”) oznacza posiadanie materialnego dzieła, które będzie dostępne tylko online, a zatem jest niematerialne. Odporny na fałszerstwa certyfikat autentyczności cyfrowej dowodzi, że kupujący jest właścicielem dzieła cyfrowego. Te dowody własności znajdują się w łańcuchu bloków, podstawowej technologii kryptowalut.
Jest to format, który pozwala artystom stymulować ich kreatywność (kształty, ruchy itp.). W ten sposób artyści mogą przewidzieć realne możliwości. Można usłyszeć głosy o swoistym renesansie sztuki dzięki technologii cyfrowej. Kolekcjonerzy mają dostęp do dzieł z całego świata na platformach, na których każdy może sprzedawać.
Sztuka i technologia cyfrowa stały się w ten sposób dwoma wymiarami, które rozwijają się razem. Jest to sojusz, który umożliwia proponowanie nowych, innowacyjnych i spektakularnych rzeczy. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, co będzie dalej!
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat rzeczywistości rozszerzonej, skontaktuj się z nami kontakt !