Wprowadzenie

Od 2020 roku pojawiło się nowe narzędzie marketingowe tj Filtry na Instagramie.

Coraz więcej marek używa tego typu wizualizacji do komunikacji na swoich kontach. Jednak dla niektórych użyteczność filtrów Instagrama jest wciąż nieco niejasna, dlatego dzielimy się naszym przewodnikiem po wszystkim, co musisz wiedzieć o filtrach. Opowiemy o ich charakterystyce, typologii i zaletach dla Twojej komunikacji, a następnie o do’s i dont’s tworzenia filtra.

filtre-instagram-filtermaker

Charakterystyka filtra na Instagramie: definicja, słownictwo, typologia

Filtr na Instagramie z definicji reprezentuje model tworzenia historii, zmieniając nie tylko wygląd zdjęcia, ale także efekt, jaki wywiera ono na oglądającego je użytkownika. Za pomocą tych filtrów użytkownik może również osadzać treści marki w postaci wiadomości, grafiki lub łącza łączącego konto marki na Instagramie z utworzonym filtrem.

Aby dowiedzieć się, czy filtr jest używany, czy nie, można skorzystać z kilku metod pomiaru skuteczności jego działania. Oto wyjaśnienie tych różnych pojęć:

  • Impresje: mierzy całkowitą liczbę wyświetleń efektu.
  • Otwarcia: odnosi się do liczby użyć efektu.
  • Przechwytywanie: służy do sprawdzenia, ile razy efekt został nagrany
  • Shares: określa ile razy efekt został udostępniony

 

To właśnie na podstawie danych z wydruków można skategoryzować filtr i dokonać analizy jego skuteczności. Dlatego efekty można podzielić na trzy kategorie:

  • efekty, które nie wystartowały zbyt mocno, mają średnio 5 tys. wyświetleń 
  • efekty, które pojawiły się około 50 000 razy, ale startują tylko dzięki działaniom promocyjnym
  • efekty o impresji powyżej 50 tys. wyświetleń zaliczane są do efektów wirusowych.

 

Widzimy zatem, że celem filtra jest osiągnięcie 50 000 wyświetleń. Aby to osiągnąć, należy pamiętać, że zazwyczaj to właśnie wirusowość filtra stanowi o jego sile.

Niemniej jednak można również zauważyć, że filtry można klasyfikować według ich typologii. W rzeczywistości każdy filtr jest unikalny i odpowiada konkretnemu funkcjonowaniu:

  • Efekty śledzenia twarzy: charakteryzują się efektami kamery, które koncentrują się na użytkowniku i jego zawartości z efektami na jego twarzy lub wokół niego
  • Bardziej zaawansowane efekty oparte na rozpoznawaniu obrazu: definiowane przez kamerę umieszczającą obiekt np. na płaskiej powierzchni, a więc wymagające specjalnych warunków pracy (normalne oświetlenie, jednolita powierzchnia bez odblasków)
  • Gry: atrakcyjny system pozwalający marce na stworzenie interaktywnej więzi z użytkownikiem. Należy jednak zauważyć, że niektóre platformy są mniej odpowiednie dla tego typu filtrów. Dotyczy to zwłaszcza Instagrama, który jest serwisem społecznościowym bardziej dostosowanym do filtrów selfie o krótszej treści.
  • Efekty 3D: pozwalające na wizualizację produktów marki w rzeczywistości rozszerzonej lub immersyjne wizyty w przypadku miejsc bardziej kulturalnych. Ten rodzaj filtrów jest wykorzystywany raczej do promocji produktu, aby dać kupującemu możliwość wypróbowania, a następnie skonfigurowania produktu przed jego zakupem

Zalety filtrów Instagrama dla Twojej cyfrowej komunikacji

Dzięki wielu możliwościom, filtry są prawdziwym atutem, który należy zaadoptować w swojej komunikacji. W istocie, pozwalają one na :

  • Generuj spersonalizowane treści, określając swój własny styl i wizerunek marki. Rzeczywiście, filtr, który zawiera twoje kolory, slogan lub logo, będzie łatwiejszy do zidentyfikowania przez twoją społeczność i twoje cele dzięki tym wizualnym wskazówkom. Należy również pamiętać, że ten rodzaj filtra jest bardziej używany do zasilania konta marki na Instagramie, ponieważ ma wiele elementów brandingowych, dlatego ten rodzaj filtra nie jest zbyt wirusowy, chyba że jeden z twoich użytkowników chce pokazać swoją przynależność do twojej społeczności.  
  • Generuj odsłony profilu, aby skierować się do nowych klientów. Dlatego jeśli zaoferujesz filtr, który przemawia do jak największej liczby osób, doprowadzi to do tego, że nowi użytkownicy odkryją Twoją markę, zasubskrybują Twoje konto na Instagramie i w ten sposób zyskają widoczność.
  • Stwórz strategię digital branded content z konkursem zawierającym promocyjne wygrane lub nagrody do wygrania. Pozwoli Ci to poprawić swoją e-reputację z odpowiednim zwrotem z inwestycji.
 

Możemy więc powiedzieć, że filtry Instagrama to bardzo konkretne narzędzie do generowania i aktywizowania nowej publiczności. Ale przede wszystkim może pomóc Ci wyróżnić się na tle konkurencji dzięki strategii marketingu cyfrowego, która pozwoli Ci zbudować lojalną społeczność.

instagram-filtermaker

Błędy, których nie należy popełniać podczas tworzenia filtra :

Aby jednak móc skorzystać z tego narzędzia, należy wymienić błędy, których nie należy popełniać. 

Filtry na Instagramie, które raczej nie zyskają rozgłosu, są spowodowane głównie błędami projektowymi, które podkreślają : 

  • zbyt natrętna i wszechobecna marka: mimo że filtry stanowią silne narzędzie reklamowe działające na zasadzie personalizacji, należy jednak zachować czujność co do sposobu, w jaki należy to robić, proponując np. coś bardziej dyskretnego
  • Niechlujna technika: tworzenie filtra wymaga pewnej wiedzy, której opanowanie jest ważne, aby uniknąć wszelkiego rodzaju błędów. Dlatego ważne jest, aby działał on prawidłowo, aby nie narażać na szwank wizerunku marki. 
  • Zbyt duża kreatywność: przy tak wielu filtrach na portalach społecznościowych, konieczne jest zrobienie czegoś kreatywnego, aby wyróżnić się od reszty. Ale zawsze należy postawić się w roli odbiorców, aby nie ryzykować zrobienia czegoś zbyt przemyślanego   
  • Złożona mechanika zrozumiała dla ograniczonego grona odbiorców

Elementy do stworzenia filtra wirusowego :

Z drugiej strony, gdy narzędzie to zostanie dobrze wykorzystane, może stworzyć prawdziwą wiralność wokół Twojej społeczności, a tym samym stać się prawdziwym atutem Twojej strategii komunikacyjnej. Oto główne elementy, które sprawiają, że filtr jest wirusowy i może być używany przez wszystkich.

Z powyższej definicji wynika, że filtry są używane przez ogół społeczeństwa. Dlatego, gdy marka chce stworzyć filtr, musi pomyśleć o tym, że musi on znaleźć uznanie wśród odbiorców i odpowiadać na cechy swojego targetu. Filtry na Instagramie to dźwignie dla angażującej strategii contentowej.

Podajemy kilka kryteriów, które przyczyniają się do tej wirusowości: 

  • Powinien on zwiększyć atrakcyjność użytkownika, dzięki czemu będzie on otrzymywał informacje zwrotne od swoich followersów na temat swojego wyglądu i wizerunku
  • Powinien wywołać uśmiech na twarzy użytkownika, co pozwoli mu zaprezentować swoje poczucie humoru i rozśmieszyć odbiorców
  • Powinien on wpływać na samopoczucie użytkownika dotyczące jego wizerunku, dzięki zastosowaniu filtra użytkownik powinien czuć się lepiej. Może np. utożsamić się z jakąś grupą lub wyrazić swoje poparcie dla aktualnego tematu.
  • Może również dać użytkownikowi możliwość zabawy, zajęcia się lub wygrania nagrody poprzez filtr
  • Powinien pomóc użytkownikowi poczuć nostalgię
  • Powinien pomagać użytkownikowi poczuć się kreatywnym dzięki treściom, które odzwierciedlają jego wizerunek i są synonimem nowości
  • Musi umożliwiać użytkownikowi wpisanie się w aktualny trend 

Krótko mówiąc, użytkownik sprawi, że filtr pójdzie wirusowo, jeśli poprawi mu to samopoczucie, zbuduje jego pewność siebie i przyciągnie uwagę jego społeczności.

instagram-filtermaker

Wniosek

Stworzenie filtra na konto marki na Instagramie może być zatem prawdziwym plusem do wykorzystania w strategii komunikacji na portalach społecznościowych. Musi być jednak wykorzystywane w sposób inteligentny i przemyślany przez zespół zarządzający społecznością. 

Niezależnie od tego, czy stworzony filtr jest modyfikacją kolorymetrii obrazu, czy też jest wykonany w rzeczywistości rozszerzonej, ważne jest, aby określić wykonalną strategię cyfrową, pogodzić oczekiwania Twojej społeczności i jakość renderingu. Filtr jest doceniany, używany i rozpowszechniany tylko wtedy, gdy podoba się Twoim odbiorcom. Korzyści, które można wymienić to: lojalność Twojej społeczności, lepszy współczynnik konwersji dla docelowych prospektów na Instagramie.

Jednak narzędzie to jest wciąż rozwijane i regularnie dodawane są nowe funkcje, aby zoptymalizować oprogramowanie do tworzenia filtrów : Spark AR. 

Kontakt