Wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość: jakie są różnice?
Od lat 90. ubiegłego wieku pojawiły się nowe technologie: rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna. W obu przypadkach zasadą jest zanurzenie użytkownika w doświadczeniu. Istnieje jednak między nimi wiele różnic, co sprawia, że są to dwa pojęcia, których nie należy mylić.
Filter Maker daje Ci zatem kluczowe elementy do zrozumienia tych rozróżnień.
Rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna: ich cechy szczególne, które je odróżniają
Wirtualna rzeczywistość: zanurzenie się w innym świecie
Rzeczywistość wirtualna, znana także jako VR, z definicji umieszcza użytkownika w zupełnie innym miejscu. Innymi słowy, system ten będzie całkowicie zasłaniał otoczenie, w którym znajduje się użytkownik, dzięki zestawowi słuchawkowemu przeznaczonemu do rzeczywistości wirtualnej. W rezultacie użytkownik jest całkowicie zanurzony w treściach cyfrowych, a tym samym odcięty od świata rzeczywistego.
Aby móc korzystać z tego zanurzenia, wielu producentów na rynku oferuje odpowiednie narzędzia: zestaw słuchawkowy do komputera, tak zwany „autonomiczny” zestaw słuchawkowy oraz zestaw słuchawkowy „wszystko w jednym” do smartfona.
Kontakt
Rzeczywistość rozszerzona: nakładanie elementów cyfrowych
Rzeczywistość rozszerzona oznacza nakładanie na świat rzeczywisty treści cyfrowych, takich jak wirtualne obiekty lub informacje.
Dzieje się tak dlatego, że miejsce, w którym znajduje się użytkownik, jest pokryte warstwą treści cyfrowych, dzięki czemu elementy można dostosować do otoczenia. Jednak w przeciwieństwie do rzeczywistości wirtualnej użytkownik nie jest odizolowany od otoczenia i nie wchodzi w interakcję ze światem rzeczywistym.
Aby korzystać z rzeczywistości rozszerzonej, wystarczy prosty ekran i specjalna aplikacja z funkcjami rzeczywistości rozszerzonej.
Możliwości zastosowania rzeczywistości rozszerzonej w aplikacjach AR są niemal nieograniczone i mogą być wykorzystane w wielu codziennych zastosowaniach, które mogą zmienić życie użytkowników. Ostatnio IKEA postanowiła wykorzystać tę technologię, oferując swoim klientom możliwość oglądania produktów w domu za pośrednictwem aplikacji. Jest to okazja dla konsumentów, aby odkryć w swoim domu trójwymiarowy model jednego z produktów marki.
Rzeczywistość rozszerzoną można również wykorzystywać w sieciach społecznościowych, stosując filtry instagramowe zawierające elementy 3D i personifikowane zgodnie z życzeniami użytkowników. To właśnie oferujemy w Filtermaker Jeśli są Państwo zainteresowani, zapraszamy do kontaktu z jednym z naszych ekspertów.
Rynek AR i VR w najbliższych latach
Koncepcje promujące innowacje i inwestycje
Jeśli chodzi o biznes, który powstanie dzięki tej technologii, to trzeba przyznać, że rynek jest więcej niż obiecujący. Zarówno pod względem innowacji, jak i inwestycji.
Coraz więcej projektów, firm rozpoczynających działalność i producentów poszukuje produktów związanych z wirtualną rzeczywistością. Wśród nich znajdują się giganci branży, tacy jak Facebook, Google, Windows, którzy pracują nad prototypami zestawów słuchawkowych (Oculus dla Facebooka, Daydream dla Google…).
Z drugiej strony, to właśnie nowo powstające firmy w tym sektorze coraz częściej przyciągają inwestorów.
Stale rozwijający się rynek
Wiele badań wskazuje również, że rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna są wykorzystywane przez wielu sprzedawców detalicznych i stanowią coraz większe obszary rynku.
W kilku liczbach, według Lumus Visorynek wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości może osiągnąć ponad 108 bilionów dolarów (83 biliony dolarów dla AR i 25 bilionów dolarów dla VR) do 2021 roku, rosnąc w tempie 58% rocznie„. Tę różnicę tłumaczy się tym, że rozszerzona rzeczywistość jest łatwiej dostępna za pośrednictwem smartfona i dlatego będzie mogła dotrzeć do większej liczby użytkowników.
Nie ma wątpliwości, że w najbliższych latach technologie VR i AR będą się rozwijać w tempie wykładniczym.
Jak widać, różnica między tymi dwiema technologiami jest dość niewielka, ale możliwa do zidentyfikowania dzięki ich specyficznym cechom.
Rzeczywistość rozszerzona wyświetla zatem informacje w polu widzenia użytkownika, dzięki aplikacjom wykorzystującym kamerę smartfona.
W przeciwieństwie do tego rzeczywistość wirtualna pozwala użytkownikowi zanurzyć się w innym świecie, ponieważ pole widzenia jest całkowicie zasłonięte, a ekrany w zestawie słuchawkowym przejmują zadanie reprezentowania środowiska.
Ale co z rozszerzoną rzeczywistością?
Rzeczywistość rozszerzona: zestaw technologii
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?
Rozszerzona rzeczywistość, znana również jako XR, to termin parasolowy dla wszystkich technologii rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Często stosowany w grach wideo i aplikacjach mobilnych, XR zapewnia funkcję rozrywkową dla użytkownika.
Jak wygląda rozszerzona rzeczywistość w przyszłości?
Rozszerzona rzeczywistość przemawia dziś do wielu sektorów, takich jak edukacja, szkolenia zawodowe, medycyna czy przemysł. Oferując możliwość całkowitego zanurzenia się w immersyjnym doświadczeniu, rozszerzona rzeczywistość przyciąga również zainteresowanie marek, które widzą realny potencjał dla strategia marketingowa.
Przyjmując nieco bardziej futurystyczne spojrzenie, połączenie sztucznej inteligencji i XR zapewniłoby dostęp do ważnych informacji poprzez ciągłe gromadzenie danych, które usprawnią decyzje pracowników.
Wraz z nadejściem 5G technologie rozszerzonej rzeczywistości mogą sprawić, że zdalna praca stanie się dostępna dla chirurgów, artystów czy konserwatorów.