Od lat 90. ubiegłego wieku pojawiły się nowe technologie: rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna. W obu przypadkach zasadą jest zanurzenie użytkownika w doświadczeniu. Istnieje jednak między nimi wiele różnic, co sprawia, że są to dwa pojęcia, których nie należy mylić.

Filter Maker daje Ci zatem kluczowe elementy do zrozumienia tych rozróżnień.

Rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna: ich cechy szczególne, które je odróżniają

realite virtuelle VS realite augmentee

Wirtualna rzeczywistość: zanurzenie się w innym świecie

Rzeczywistość wirtualna, znana także jako VR, z definicji umieszcza użytkownika w zupełnie innym miejscu. Innymi słowy, system ten będzie całkowicie zasłaniał otoczenie, w którym znajduje się użytkownik, dzięki zestawowi słuchawkowemu przeznaczonemu do rzeczywistości wirtualnej. W rezultacie użytkownik jest całkowicie zanurzony w treściach cyfrowych, a tym samym odcięty od świata rzeczywistego. 

Aby móc korzystać z tego zanurzenia, wielu producentów na rynku oferuje odpowiednie narzędzia: zestaw słuchawkowy do komputera, tak zwany „autonomiczny” zestaw słuchawkowy oraz zestaw słuchawkowy „wszystko w jednym” do smartfona.

Kontakt

Rzeczywistość rozszerzona: nakładanie elementów cyfrowych

Rzeczywistość rozszerzona oznacza nakładanie na świat rzeczywisty treści cyfrowych, takich jak wirtualne obiekty lub informacje.

Dzieje się tak dlatego, że miejsce, w którym znajduje się użytkownik, jest pokryte warstwą treści cyfrowych, dzięki czemu elementy można dostosować do otoczenia. Jednak w przeciwieństwie do rzeczywistości wirtualnej użytkownik nie jest odizolowany od otoczenia i nie wchodzi w interakcję ze światem rzeczywistym.

realite augmentee

Aby korzystać z rzeczywistości rozszerzonej, wystarczy prosty ekran i specjalna aplikacja z funkcjami rzeczywistości rozszerzonej.

Możliwości zastosowania rzeczywistości rozszerzonej w aplikacjach AR są niemal nieograniczone i mogą być wykorzystane w wielu codziennych zastosowaniach, które mogą zmienić życie użytkowników. Ostatnio IKEA postanowiła wykorzystać tę technologię, oferując swoim klientom możliwość oglądania produktów w domu za pośrednictwem aplikacji. Jest to okazja dla konsumentów, aby odkryć w swoim domu trójwymiarowy model jednego z produktów marki.

Rzeczywistość rozszerzoną można również wykorzystywać w sieciach społecznościowych, stosując filtry instagramowe zawierające elementy 3D i personifikowane zgodnie z życzeniami użytkowników. To właśnie oferujemy w Filtermaker Jeśli są Państwo zainteresowani, zapraszamy do kontaktu z jednym z naszych ekspertów.

Rynek AR i VR w najbliższych latach

Koncepcje promujące innowacje i inwestycje

Jeśli chodzi o biznes, który powstanie dzięki tej technologii, to trzeba przyznać, że rynek jest więcej niż obiecujący. Zarówno pod względem innowacji, jak i inwestycji.

Coraz więcej projektów, firm rozpoczynających działalność i producentów poszukuje produktów związanych z wirtualną rzeczywistością. Wśród nich znajdują się giganci branży, tacy jak Facebook, Google, Windows, którzy pracują nad prototypami zestawów słuchawkowych (Oculus dla Facebooka, Daydream dla Google…).  

Z drugiej strony, to właśnie nowo powstające firmy w tym sektorze coraz częściej przyciągają inwestorów.

Stale rozwijający się rynek

Wiele badań wskazuje również, że rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna są wykorzystywane przez wielu sprzedawców detalicznych i stanowią coraz większe obszary rynku. 

W kilku liczbach, według Lumus Visorynek wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości może osiągnąć ponad 108 bilionów dolarów (83 biliony dolarów dla AR i 25 bilionów dolarów dla VR) do 2021 roku, rosnąc w tempie 58% rocznie„. Tę różnicę tłumaczy się tym, że rozszerzona rzeczywistość jest łatwiej dostępna za pośrednictwem smartfona i dlatego będzie mogła dotrzeć do większej liczby użytkowników. 

 Nie ma wątpliwości, że w najbliższych latach technologie VR i AR będą się rozwijać w tempie wykładniczym.

Jak widać, różnica między tymi dwiema technologiami jest dość niewielka, ale możliwa do zidentyfikowania dzięki ich specyficznym cechom. 

Rzeczywistość rozszerzona wyświetla zatem informacje w polu widzenia użytkownika, dzięki aplikacjom wykorzystującym kamerę smartfona. 

W przeciwieństwie do tego rzeczywistość wirtualna pozwala użytkownikowi zanurzyć się w innym świecie, ponieważ pole widzenia jest całkowicie zasłonięte, a ekrany w zestawie słuchawkowym przejmują zadanie reprezentowania środowiska.

Ale co z rozszerzoną rzeczywistością? 

Rzeczywistość rozszerzona: zestaw technologii

Czym jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość, znana również jako XR, to termin parasolowy dla wszystkich technologii rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Często stosowany w grach wideo i aplikacjach mobilnych, XR zapewnia funkcję rozrywkową dla użytkownika.

Jak wygląda rozszerzona rzeczywistość w przyszłości?

Rozszerzona rzeczywistość przemawia dziś do wielu sektorów, takich jak edukacja, szkolenia zawodowe, medycyna czy przemysł. Oferując możliwość całkowitego zanurzenia się w immersyjnym doświadczeniu, rozszerzona rzeczywistość przyciąga również zainteresowanie marek, które widzą realny potencjał dla strategia marketingowa.

Przyjmując nieco bardziej futurystyczne spojrzenie, połączenie sztucznej inteligencji i XR zapewniłoby dostęp do ważnych informacji poprzez ciągłe gromadzenie danych, które usprawnią decyzje pracowników.

Wraz z nadejściem 5G technologie rozszerzonej rzeczywistości mogą sprawić, że zdalna praca stanie się dostępna dla chirurgów, artystów czy konserwatorów.